درگذشت شهردار تهران در دهه ۶۰

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۶ کد : ۸۶۲۰ دیگر رسانه‌ها
درگذشت شهردار تهران در دهه ۶۰

مهندس مرتضی طباطبایی، شهردار تهران از آذر ۱۳۶۶ تا سال ۱۳۶۸ درگذشت.

به گزارش جماران، وی که فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی سلطانی طباطبایی و برادر همسر مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید احمد خمینی بود، پس از طی دوره‌‌ای بیماری صبح امروز دار فانی را وداع گفت. آن مرحوم همسر خانم فرشته اعرابی نوه امام راحل بود.

مرحوم طباطبایی در سال ۱۳۵۹ نیز با حکم مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی ابتدا به عنوان فرماندار مشهد و سپس قائم‌مقام وزیر کشور در انجمن شهر تهران ایفای مسئولیت کرد.

مراسم تشییع مرحوم مرتضی طباطبایی فردا (پنجشنبه) ساعت ۱۰:۳۰ صبح در حرم مطهر امام خمینی برگزار خواهد شد.

سید مرتضی طباطبایی سال ۹۸ در گفت‌وگویی با «تاریخ ایرانی» مصائب پایتخت دهه ۶۰ را شرح داد و گفت یکی از معضلات و گرفتاری‌های شهرداری تهران در آن دوره سعادت‌آباد بود: «حاکم شرع که فکر می‌کنم حجت‌الاسلام آقای سید مهدی طباطبایی بود به تعدادی از افراد روی یک تکه کاغذ، ۱۵۰ یا ۲۰۰ متر زمین واگذار کرده بود. حالا سعادت‌آباد چه وضعیتی داشت؟ آستان قدس رضوی مدعی بود که بخشی از این زمین‌ها جزء موقوفاتش است. بخش کوچکی مالک واقعی داشت، یک قسمت هم بی‌صاحب بود؛ اما تمام این‌ها نه نقشه تفکیکی داشت و نه سند. تقریباً نزدیک هزار نفر از قشر مستضعف بودند. برخی نیز خانواده‌هایی بودند که همسرشان در جبهه در حال جنگ بود و زن و بچه‌‌اش در تهران در دو اتاق اجاره‌‌ای با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند؛ یعنی واقعاً مستحق بودند. حالا ممکن است بین این‌ها به فرض صد نفر هم بُر خورده بودند که مستحق نبودند. به هر حال شهرداری موظف بود جلوی ساخت‌وساز این زمین‌ها را بگیرد؛ چون وقتی شما سند زمین را نداری چرا باید اجازه ساخت‌وساز داشته باشی؟! این‌ها می‌رفتند شبانه می‌ساختند و شهرداری مجبور بود برود خراب کند. در حالی که حالا دیگر ماده ۱۰۰ هم در اختیارش نبود. من برای حل مشکل سعادت‌آباد در زمان آقای حبیبی اقدام کردم و تا زمان خودم به درازا کشید.»

او افزود: «تخریب محله بدنام (جمشید) واقع در خیابان قزوین تهران از جمله اقدامات شهرداری در این دوره بود. با این اقدام فواحش از صحنه جامعه شهری تهران جمع‌آوری شدند و به جای منظر بسیار زشت و ناپسندی که در بافت مسکونی منطقه مذکور ایجاد و باعث سلب آسایش و امنیت اهالی محل شده بود، پارک و فضای سبز ایجاد شد.»

متن کامل گفت‌وگو با طباطبایی را بخوانید:

مصائب پایتخت دهه ۶۰ در گفت‌وگو با شهردار اسبق تهران

کلید واژه ها: مرتضی طباطبایی شهرداری تهران شهردار تهران


نظر شما :