اردشیر زاهدی: پیشنهاد ما کنار رفتن شاه و زندانی شدن مخالفان در یک روز بود

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۰ کد : ۸۳۵۶ دیگر رسانه‌ها
اردشیر زاهدی: پیشنهاد ما کنار رفتن شاه و زندانی شدن مخالفان در یک روز بود

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه پهلوی و داماد محمدرضاشاه در مستند «آخرین دیپلمات» از تصمیمات محرمانه برای جلوگیری از پیروزی انقلاب و کنترل اوضاع کشور پرده برداشت.

زاهدی در بخش جدیدی که از مستند «آخرین دیپلمات» ساخته امیر تاجیک در فضای مجازی منتشر شده می‌گوید: «دربار و شخص شاه به مشکلات کشور وقوف داشتند. به قول اعلیحضرت: تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها!»

مشاور ارشد محمدرضا پهلوی معتقد است که هدف قرار دادن دانشجویان توسط نیروهای نظامی، شعله ناآرامی‌ها را دو چندان کرد و اگر وی و برخی شخصیت‌ها جلوی تداوم این امر را نمی‌گرفتند، «خون به پا می‌شد». این امر به گفته زاهدی به استعفا و تهدید کابینه توسط او منجر شد؛ «اولین پیش‌بینی این بود که چهره‌هایی چون (علی) امینی و (غلامحسین) صدیقی که از منتقدان شرایط موجود بودند با شخص شاه گفت‌وگو کرده و اوضاع کشور در یک توافق ملی آرام شود.»

انتقال شاه به بندرعباس و زندانی کردن تمامی مخالفان حکومت در یک روز، راه‌حل نهایی کنترل اوضاع بود. اردشیر زاهدی در بخش دیگری از «آخرین دیپلمات» می‌گوید: پیش‌بینی دیگر ما، زمانی که (آیت‌الله) خمینی در فرانسه بود، این بود که افرادی که این شلوغ‌بازی‌ها را می‌کردند در روز معینی جا درست شود، یکی در «سرحد» بیرجند در استان خراسان، یکی دیگر در استادیومی ورزشی در شمال تهران و سومین مکان در باغشاه، تا این افراد بازداشت و زندانی شوند.

آخرین دیپلمات پهلوی می‌افزاید: «شاه در آن زمان بیمار بود. قرار شد شاه هم به بندرعباس برود و آنجا باشد. من مخالف رفتن شاه به کیش بودم چرا که کیش حواشی بسیاری داشت که البته پرونده دیگری است. اما این‌ها در زمانی بود که همه شانس‌های دیگر را از دست داده باشیم.»

زاهدی در این مستند تلویحاً می‌گوید که راه‌حل نهایی برای تداوم حکومت پهلوی، کنار رفتن شاه و زندانی شدن مخالفان، همگی در یک روز و یک زمان معین بود. ابعاد دیگری از ناگفته‌های تاریخی کشور و دربار پهلوی در مستند «آخرین دیپلمات» به زودی منتشر خواهد شد.

منبع: پانا


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: اردشیر زاهدی


نظر شما :