گزارش ۱/ ۳ هزار انقلابی سفارت آمریکا را اشغال کردند

شیدا قماشچی
۱۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۰ کد : ۸۲۵۶ اسناد تسخیر سفارت؛ ۴۰ سال بعد
لینگن - کاردار سفارت - اکنون در دفتر یزدی وزیر امور خارجه است. یزدی اشاره کرده که در تلاش هستند آیت‌الله بهشتی را به سفارت بفرستند تا با انقلابیون صحبت کند.
گزارش ۱/ ۳ هزار انقلابی سفارت آمریکا را اشغال کردند

ترجمه: شیدا قماشچی

تاریخ ایرانی: گزارش سایروس ونس، وزیر امور خارجه ایالات متحده از اشغال سفارت آمریکا در تهران در روز واقعه.

***

[متن سند]

یکشنبه ۴ نوامبر ۱۹۷۹ [۱۳ آبان ۱۳۵۸]
محرمانه
از: دفتر خاور نزدیک و جنوب آسیا وزارت امور خارجه
به: پایگاه‌های خاور نزدیک و جنوب آسیا و پایگاه‌های اروپا

۱. متن کامل

۲. حدود ساعت ۳:۴۵ به وقت ساحل شرقی ایالات متحده (ساعت ۱۲ ظهر در تهران) سفارت آمریکا در تهران مورد هجوم ۳۰۰۰ تن از انقلابیون قرار گرفت. انقلابیونی که وارد مجموعه شدند غیرمسلح بودند و در حدود ۲۰ سال سن داشتند.
به نظر می‌رسد که انقلابیون از دانشجویان و گروه‌های شبه‌نظامی اسلامی موسوم به مجاهدین خلق، تشکیل شده‌اند.

انقلابیون ابتدا از طریق پنجره زیرزمین وارد ساختمان شده و سپس طبقهٔ همکف سفارت را اشغال کردند.

آن‌ها در اولین اقدام ۴ نیروی امنیت سفارت و افسران محافظ سفارت را به گروگان گرفتند.

در هنگام حمله، کاردار و وابسته سیاسی سفارت در وزارت امور خارجه ایران بودند. آن‌ها به همراه سفیر با دفتر نخست‌وزیر تماس گرفتند و به آن‌ها قول داده شد تا نیروهای امنیتی ایران برای کمک وارد صحنه شوند.

هیچ نیروی کمکی ارسال نشد و پس از یک ساعت محاصره همراه با تلاش‌های انقلابیون برای آتش کشیدن ساختمان و استفاده از مشعل برای باز کردن درهای فلزی طبقه‌های بالا، سفارت لازم دید تا انقلابیون را به طبقهٔ بالا راه دهد.

۳. حدود هشتاد نفر ایرانی و آمریکایی کارمند سفارت در محل حضور داشتند. گروه دیگری از کارمندان در ساختمان کنسولگری سفارت تحت محاصره بودند. زمانی که انقلابیون وارد طبقهٔ بالای سفارت شدند به کارمندان اجازهٔ خروج دادند.

۱۱ آمریکایی که در اتاق ارتباطات باقی مانده بودند مجبور به تسلیم شدند. گزارش‌هایی که اکنون به دست ما می‌رسد حاکی از آنست که تمامی گروگان‌ها در داخل مجموعه نگهداری می‌شوند.

۴. لینگن - کاردار سفارت - اکنون در دفتر یزدی وزیر امور خارجه است. یزدی اشاره کرده که در تلاش هستند آیت‌الله بهشتی را به سفارت بفرستند تا با انقلابیون صحبت کند. مجموعهٔ سفارت توسط نیروهای امنیتی ناشناخته محاصره شده است. دو نفر از سوی وزارت امور خارجه به سفارت فرستاده شده‌‌اند تا با انقلابیون تماس بگیرند. تا این لحظه هیچ گزارشی از مجروح شدن شهروندان آمریکایی به دست ما نرسیده است. سفارت انگلیس در تهران گزارش می‌دهد که یک بولتن خبری انتشار یافته و در آن به طور ضمنی اشاره شده که آمریکا‌یی‌ها در امنیت به سر می‌برند. این بولتن همچنین از دیگر دانشجویان خواسته تا در تظاهرات شرکت نکنند.

۵. دانشجویان اشغالگر سفارت بیانیه‌‌ای صادر کرده و در آن خواستار استرداد شاه سابق شده‌اند. این بیانیه تسخیر سفارت را اعتراضی علیه توطئه‌های امپریالیسم و صهیونیسم می‌داند.

دانشجویان اشغالگر از دیگر دانشجویان خواسته‌‌اند تا برای ورود به سفارت تلاش نکنند.

ونس

 

در این باره بخوانید:

 

گزارش ۱/ ۳ هزار انقلابی سفارت آمریکا را اشغال کردند

 

گزارش ۲/ آمریکایی‌ها آسیب و آزار ندیدند‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌

گزارش ۳/ کاردار آمریکا در وزارت خارجه ایران است

 

گزارش‌های ۷-۴/ بیرون سفارت آمریکا فضای جشن و شادی حاکم است

‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌گزارش‌های ۸ تا ۱۹/ مکالمات بهشتی با مقامات آمریکایی پس از تسخیر سفارت

کلید واژه ها: سفارت آمریکا دیپلمات های آمریکایی


نظر شما :