ولایتی: بندهای ۷ و ۸ قطعنامه ۵۹۸ هنوز اجرایی نشده است

۲۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۲ کد : ۳۳۸۳ از دیگر رسانه‌ها
مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به عدم اجرای بند ۷ و ۸ قطعنامه ۵۹۸ بین ایران و عراق گفت: دریافت غرامت جنگ مربوط به بند ۷ است که تلاش مضاعف منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحقق آن وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر ولایتی، در حاشیه اجلاس مقدماتی شهر اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه ۵۹۸ بین ایران و عراق و اینکه از آن قطعنامه مواردی باقی مانده است، بیان کرد: قطعنامه ۵۹۸ هشت ماده دارد که ماده هفت و هشت آن اجرایی نشده است.

 

وی افزود: ماده هفت آن مربوط به این است که کشورهای داوطلب به دو طرف یعنی ایران و عراق برای بازسازی خسارت‌های ناشی از جنگ کمک کنند. ماده هشت نیز این است که یک سازمان و تشکیلات همکاری بین هشت کشور حوزه خلیج فارس شامل شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و عراق و ایران تشکیل شود، برای ایجاد همکاری بین این هشت کشور و جلوگیری از بروز تنش و اختلاف بین این کشور‌ها که در حقیقت یک نوع پیشگیری از وقوع جنگ دیگری در منطقه است.

 

ولایتی با بیان اینکه این دو ماده عملا اجرایی نشده است، بیان کرد: شش بند دیگر این قطعنامه اجرایی شد و بند ششم قطعنامه که بعد از تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و دبیرکل سازمان ملل متحد در آن زمان تلاش بسیاری برای اجرای آن کرد و یک کمیته بین‌المللی تشکیل داد تا متجاوز را تعیین کند.

 

ولایتی گفت: این کمیته پس از دو سال تلاش بالاخره به این نتیجه رسید که رژیم بعثی عراق متجاوز است و به ایران حمله کرده و او مقصر است. این بند ۶ اجرایی شد که یکی از مهم‌ترین بندهای مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بود چرا که سال‌ها از سوی حضرت امام اعلام شده بود شرایط ما عقب‌نشینی نیروهای متجاوز به مرزهای بین‌المللی و تعیین متجاوز بود، این کار بعد از دو سال تلاش دیپلماتیک فشرده در سطح بین‌المللی توسط دبیرکل سازمان ملل اعلام شد و این یک برگ برنده و نشان بسیار مهمی از مظلومیت ملت ایران بود که مورد تجاوز رژیم بعثی عراق با کمک تعداد زیادی از قدرت‌های بین‌المللی و سرانجام پیروزی در دفاع مقدس و پیروزی در مذاکرات صلح انجامید.

 

ولایتی گفت: این مساله توسط دبیرکل در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد و همه ۱۵ عضو شورای امنیت بدون آنکه اعتراضی داشته باشند این گزارش را تایید کردند.

 

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری اظهار داشت: در مورد غرامت نیز مساله مربوط به‌‌ همان بند ۷ قطعنامه بود که کشورهای داوطلب باید برای بازسازی آسیب‌های به عمل آمده کمک کنند که امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد در آینده اجرا شود.

 

وی پاسخ به این سوال که امکان اجرای این بند چیست، بیان کرد: بالاخره نیازمند تلاش بین‌المللی و منطقه‌ای دارد و یقین دارم که کشورهای منطقه نوعا از همکاری با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنند و تحقق این امر نیازمند یک تلاش مضاعف است.

کلید واژه ها: ولایتی قطعنامه 598


نظر شما :