خاطره ولایتی از دیدار با قذافی

۱۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۲ کد : ۱۲۶۲ از دیگر رسانه‌ها
مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به دیدارهای خود با قذافی در زمان وزارت امور خارجه می‌گوید: مشی قذافی به سمتی رفت که کم کم تبدیل به انسان خود رایی شد امکانات زیاد به لحاظ وجود نفت و وسعت همه زمینه‌ای را برای اعمال قدرت بر اساس سلایق شخصی فراهم کرد.

 

به گزارش «سیاست نامه»، دکتر علی اکبر ولایتی در گفت‌و‌گویی که چندی قبل با همشهری انجام شده است با ذکر خاطراتی از روش و منش قذافی می‌گوید: قذافی محلی برای اقامت داشت ولی در عین حال با خارجی‌ها در داخل یک چادر ملاقات می‌کرد یعنی کاخ محل اقامتش یک زمین و باغی وسیع بود و در حیاط باغ و در چادر با مهمانان ملاقات می‌کرد و جلوی چادر هم یک شتر را بسته بود یا در اجلاس یوگسلاوی ظاهرا شتر و اسب را با هواپیمای غول پیکر آورده بود و انتظار داشت با شتر و اسب وارد اجلاس شود.

 

وی به اجلاس زیمبابوه اشاره کرده و می‌افزاید: در زیمبابوه در اجلاس سران گروه هشت، قذافی نمی‌آمد سر جای خودش که تابلو زده بودند بنشیند و می‌آمد در بین خبرنگاران می‌نشست و بعد می‌رفت محل اقامت‌اش لباسش را عوض می‌کرد با لباس محلی یا نیروی دریایی می‌آمد و مد لباس‌های قذافی سوژه عکاس‌ها بود و در حین همین اجلاس هنگام سخنرانی حد و مرز زمانی و نوشته‌ای نداشت و همین طور صحبت می‌کرد. بعد یک مرتبه گفت شما به چه علتی اینجا نشسته‌اید، حالا اواخر دوره شوروی سابق و پیمان ورشو بود به غیرمتعهد‌ها پیشنهاد کرد بروید جزء پیمان ورشو و می‌گفت بعضی از افراد هم بی‌خود در این مجموعه هستند و غیرمتعهد نیستند و در همین حین خطاب به رئیس‌جمهور کامرون گفت شما چرا اینجا نشسته‌اید، رئیس اجلاس هم آقای موگابه بود که بسیار مودب است و مودبانه تمامی سخنان قذافی را رد کرد. قذافی محافظان خانمی داشت که در هنگام سخنرانی پشتش صف کشیده و در جاهایی که سخنرانی‌اش به اوج می‌رسید و هیجانی می‌شد خانم‌های محافظ شروع به شعار دادن در تایید سخنان قذافی می‌کردند.

 

ولایتی در این گفت‌و‌گو با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی از نهضت‌های آزادیبخش می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران همیشه از آنهایی که همتشان مبارزه با اسرائیل بوده و هر نوع سازشی را رد می‌کردند حمایت کرده‌ایم و هم اکنون نیز حمایت می‌کنیم همانطور که از حزب‌الله حمایت کردیم.

کلید واژه ها: ولایتی قذافی


نظر شما :