ولایتی: امروز در سفره‌ای نشسته‌ایم که صفویان پهن کرده‌اند

۰۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۲ کد : ۱۰۸۳ از دیگر رسانه‌ها
مشاور امور بین‌الملل رهبری و تاریخدان برجسته کشور گفت: اسلام مدیون تشیع است.

 

علی اکبر ولایتی روز دوشنبه در همایش ملی سیر تاریخی تشیع در آذربایجان با تاکید بر منطقه اردبیل افزود: ما اکنون هر چه میراث اسلامی داریم به برکت تشیع بوده و اگر تشیع نبود اصل اسلام از دست رفته بود.

 

وی با اشاره به نظرات و عقیده‌های متفاوت در مورد شیعه، شکل‌گیری و تثبیت آن در زمان صفویان خاطرنشان کرد: بعضی‌ها تشیع را به عنوان یک مذهب ایرانی در مقابله با اسلام و عرب‌ها مطرح کرده‌اند و شیعه را ملغمه‌ای از تصوف و تعالیم اسلامی که صفویان آن را به وجود آورده‌اند، قلمداد می‌کنند و در دهه‌های اخیر گروه‌های افراطی بویژه وهابیت در دامن زدن به این شبهات نقشی اساسی داشته است.

 

وی با بیان نقش و تاثیرگذاری صفویان در ایجاد و گسترش علوم اسلامی در ایران و جهان افزود: حاصل حکومت صفویان در ایران احیای فلسفه، ریاضیات و عرفان بود. ولایتی خاطرنشان کرد: اکثر افراد تاثیرگذار و عرفا و دانشمندان علوم مختلف نجوم، پزشکی، فلسفه و ریاضیات و... در کشور ما در زمان حکومت صفویان ظهور و رشد کرده‌اند و دلیل آن هم وجود فضای اسلامی و تشیع در کشور بوده است.

 

وی بیان کرد: پایه گذار اصالت وجود در فلسفه که ابتکار عظیمی در تاریخ فلسفه بوده است، توسط ملاصدرا انجام پذیرفته که در زمان صفویان می‌زیسته است. این تاریخدان برجسته اسلامی عنوان کرد: در طول چند قرن حکومت و تسلط عثمانی‌ها بر شرق و اروپای شرقی هیچ اثر علمی و عرفانی بروز و ظهور نیافته است.

وی با اشاره به شکل گیری نوعی عرفان شیعی در عصر صفویان ادامه داد: مشخصات عارف شیعه مقابله با حکام جور و ستم است.

 

ولایتی، علامه طباطبایی، قاضی طباطبایی، سید علی شوشتری و امام خمینی (ره) را نمونه‌ای از عرفای شیعه ذکر کرد که بر علیه حکام ظالم زمان خود قیام کردند. وی ادامه داد: عرفای شیعه با پیروی از حضرت علی (ع) هم عارف بودند و هم زمان جنگ در میدان جهاد به مبارزه می‌پرداختند، عرفان تعمیم یافته در بین مردم نیز فتوت یا‌‌ همان جوانمردی است که سربازان قزلباش در این مسلک بوده و از یک طرف سرسپرده صفویان و از طرفی شیعه ۱۲ امامی بودند که بر روی کلاه‌های خود اسامی ۱۲ امام را حک می‌کردند.

وی گفت: هر کدام از این قزلباش‌ها حریف ۳ یا ۴ نفر در جنگ‌ها بودند و روش‌های مبازره آن‌ها شبیه چرخیدن ورزشکاران باستانی در زورخانه‌ها بوده است، چرخیدن در زورخانه تمرینی برای چرخیدن در میدان جنگ بوده است و پایه گذاری این ورزش نیز توسط پوریای ولی و محمود خوارزمی که پلی بین عرفا و جوانمردان می‌باشند، بوده است.

 

ولایتی با اشاره به مرام و مسلک فتیان در ایران خاطرنشان کرد: زمانی که ایران حکومت نداشت فتیان تمام محلات را پاسبانی کرده و از کشور نگهبانی می‌کردند. وی با بیان اینکه در تمام نقاط ایران حکومت شیعی به مدت کوتاه و بلند وجود داشته خاطرنشان کرد: صفویان تنها حکومتی بودند که شیعه و حکومت شیعه را در ایران پایدار کردند به نحوی که هم اکنون ما نیز در همین سفره‌ای که صفویان پهن کرده‌اند نشسته‌ایم.

 

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران بیشترین نقش را در زنده نگه داشتن تشیع اسلامی دارد، افزود: تاریخ معاصر گواه این قضیه می‌باشد. وی همچنین با بیان نقش آذربایجان در گسترش و ترویج تشیع خاطرنشان کرد: آذربایجان نه تنها در استقرار تشیع در ایران نقش داشته بلکه در ایستادگی در برابر تهاجمات خارجی نیز نقش مهمی داشته است.

 

 

منبع: ایرنا

 

کلید واژه ها: صفویه ولایتی


نظر شما :