اسماعیل کوثری: قبول قطعنامه به معنای عقبگرد نبود/ هاشمی روحیه‌ای برای ادامه جنگ در بین رزمندگان ندید

۰۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۰۶۹ از دیگر رسانه‌ها
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همچنین فضای جبهه‌ها و کشور را در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تشریح کرد.

 

اسماعیل کوثری پنجشنبه شب در همایش واکاوی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با رویکردی به اندیشه دفاعی حضرت امام خمینی (ره) در سالن همایش سازمان تبلیغات اسلامی استان قم در سخنانی با اشاره به اقدامات آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده جنگ در راستای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ عنوان کرد: آقای هاشمی در آن زمان از فرمانده سپاه پرسید اگر بخواهیم جنگ ادامه یابد چه چیزهایی لازم داریم که فرمانده سپاه نیز در مشورت با مشاوران خود لیستی از موارد مورد نیاز را ارائه و مبلغی بالغ بر۳ و نیم میلیارد دلار را برای ادامه جنگ پیشنهاد کرد.

 

وی ادامه داد: وقتی آقای هاشمی روحیه‌ای برای ادامه جنگ در بین رزمندگان ندید و آقای موسوی نیز درخصوص ادامه جنگ گفته بود که دولت حتی یک ریال هم نمی‌تواند برای جنگ کمک کند تصمیم گرفت مسئولین عالی‌رتبه جنگ و کشور را دور هم جمع کند و این مطلب را با آن‌ها در میان بگذارد که نمی‌شود جنگ را با این شرایط کنونی ادامه داد و باید به گونه‌ای این مطلب را به امام برسانیم.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: حضور آمریکایی‌ها که از خلیج فارس تا ترکیه ادامه داشت و سازماندهی دو هزار کیلومتری آن‌ها در خلیج فارس باعث شد تا بخشی از توان کشور صرف مقابله با این جبهه شود که در این راستا آن‌ها وقتی در جنگ نتوانستند توفیقاتی کسب کنند به هواپیمای مسافربری ایران حمله و سازمان ملل نیز نه تنها این اقدام را محکوم نکرد بلکه مدال شجاعت به فرمانده ناو آمریکایی داد که این امر نشان دهنده اوج تنهایی ایران بود.

 

 

امام با پذیرفتن واقعیات با قطعنامه موافقت کرد

 

فرمانده سابق لشکر۲۷ محمد رسول الله در خصوص تصمیم امام مبنی بر پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز عنوان کرد: امام خمینی (ره) به مسئولین کشور اعتماد و اطمینان داشت و بر همین اساس زمانی که مسئولین به این جمع بندی رسیدند که باید جنگ را خاتمه داد به مسئولین اعتماد و با پذیرفتن واقعیات با این قطعنامه موافقت کرد.

 

 

امام با پذیرفتن قطعنامه شکل جنگ را از نظامی به فرهنگی کشاند

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امام با پذیرفتن این قطعنامه در واقع شکل جنگ را عوض کرد و فضای جنگ را از جبهه‌های نظامی به جبهه فرهنگی و اجتماعی کشاند و این بدان معنا است که تا زندگی وجود دارد مبارزه هم وجود خواهد داشت و ما باید همواره خود را در حال مبارزه ببینیم و اگر هم دشمن بیرونی وجود نداشته باشد دشمن درون نفس وجود داد که باید با آن مبارزه کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در سال ۶۶ کشورهای مختلفی مجوز حمله همگانی به عراق دادند تا هر کاری که خواست انجام دهد و این وضعیت بسیار سختی برای ما بود اما امام راحل با توکل و امید به خداوند دستور ادامه جنگ دادند.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه صدام هر روز سازمان جنگ خود را افزایش و توان خود را گسترش می‌داد افزود: صدام در روز اول جنگ ۱۲ لشکر داشت که این تعداد در پایان جنگ به ۶۲ لشکر رسید.

 

 

اقدامات اساسی برای حمایت از رزمندگان در جبهه‌ها صورت نمی‌گرفت

 

وی با بیان اینکه در آن زمان اقدامات اساسی برای حمایت از رزمندگان در جبهه‌ها صورت نمی‌گرفت، افزود: در سال‌های آخر جنگ در زمینه اعزام نیرو‌ها به جبهه با مشکل روبه رو بودیم و تنها در برخی از ایام که کشاورزی و دانشگاه‌ها تعطیل بود نیروهای بسیجی راهی جبهه می‌شدند که دشمن نیز دست ما را در این خصوص خوانده بود.

 

فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمدرسول الله عنوان کرد: عملیات بیت المقدس ۴ بر روی ارتفاعات شاخ شمران انجام شد و در ‌‌‌نهایت دیدیم نیروی‌های اعزامی کاهش یافت و به دلیل تضعیف خطوط دفاعی با حمله همه جانبه عراقی‌ها فاو سقوط کرد.

 

وی با بیان اینکه سقوط فاو تاثیر منفی بر روی رزمندگان داشت افزود: رزمندگان با این شرایط ایستادگی کردند و عراقی‌ها نیز بعد از آن به جبهه‌های دیگر حرکت و حمله کردند و همین امر یکی از دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود.

 

 

مسئولین ستاد کل نیروهای مسلح تمایلی به ادامه جنگ نداشتند

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عدم اعزام نیروی کافی به جبهه‌ها در ماه‌های پایانی جنگ را یکی از دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ دانست و افزود: در آن زمان ستاد کل نیروهای مسلح تازه تشکیل شده بود که معاون فرهنگی آن سید محمد خاتمی و معاون پشتیبانی نیز بهزاد نبوی و خود میرحسین موسوی نیز جانشین ستاد بود که آن‌ها تمایلی به ادامه جنگ نداشته و از جنگ حمایت نمی‌کردند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری انتخابات دور سوم مجلس شورای اسلامی در آن زمان اظهار داشت: در آن زمان بحث‌های انتخاباتی بسیار حساس شده بود و بسیاری از رزمندگان ترجیح می‌دادند در شهر‌ها بمانند و همین امر باعث شد که مسئله اصلی یعنی جنگ به حاشیه رود و مسئله فرعی مورد توجه قرار گیرد.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما پیروز صد درصدی جنگ بودیم، پذیرش قطعنامه را به معنی عقبگرد ندانست.

 

کوثری در سخنانی با بیان اینکه هر موضوعی نیازمند واکاوی معایب و محاسن آن است افزود: پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نقطه عطفی در هشت سال دفاع مقدس بود و قبول آن به معنای عقبگرد نبود و ما در جنگ صد در صد پیروز بودیم.

 

وی گفت: قطعنامه ۵۹۸ را نباید تنها به‌‌‌ همان روزهای صادر شدنش نگاه کرد بلکه باید با نگاهی به گذشته و در یک قالب کلی نگریست. کوثری گفت: برخی‌ها می‌گفتند قطعنامه باید بعد از آزاد‌سازی خرمشهر پذیرفته می‌شد که این عده برای خود دلایل متفاوتی داشتند‌.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دلایل نپذیرفتن قطعنامه بعد از آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: اگر در آن زمان پایان جنگ را می‌پذیرفتیم قسمتی از خاک کشور در دست دشمن قرار داشت و از طرفی نیز با توجه به اینکه تمامی مجامع بین‌المللی از صدام حمایت می‌کردند نمی‌شد به صدام اعتماد کرد.

 

وی در ادامه به تشریح عملیات‌های سال‌های آخر دفاع مقدس پرداخت و افزود: بعد از عملیات والفجر ۸ که در سال ۶۴ و با موفقیت به پایان رسید در سال ۶۵ عملیات کربلای پنج رخ داد که با پیروزی عراقی‌ها همراه بود و به قدری دشمن از این پیروزی خوشحال بود که هر شب در خطوط دفاعی خود تعداد زیادی موشک و تیر به نشانه خوشحالی و پیروزی به آسمان پرتاب می‌کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دشمن همانی است که در اول جنگ می‌گفت سه روزه می‌خواهد خوزستان را از ایران جدا کند و هفت روزه تهران را به تصرف خود در آورد حالا بعد از بدست آوردن پیروزی در یک عملیات، اینگونه ابراز شادی می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه بین عملیات کربلای چهار و کربلای پنج ۱۵ روز اختلاف زمانی وجود داشت افزود: عملیات کربلای پنج در زمانی صورت گرفت که عراقی‌ها معتقد بودند منطقه شلمچه تا ۹۳ درصد از لحاظ موارد پدافندی کامل و عبور از آن غیر قابل ممکن است.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در این شرایط رزمندگان اسلام توانستند از‌‌‌ همان منطقه با همه موانع پدافندی عبور کردند و به غرب کانال ماهی برسند که نزدیک‌ترین منطقه به شهرهای عراق از جمله بصره بود.

 

 

ایران در اوج قدرت خود پیام قطعنامه را شنید

 

کوثری با بیان اینکه ایران در اوج قدرت خود پیام قطعنامه را شنید افزود: در عملیات کربلای پنج، ۱۳۵ تیپ از عراقی‌ها حضور داشتند که از ۱۰ تا ۹۰ درصد منهدم شدند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر جبهه جنگ به سمت شمال غرب اظهار داشت: این تغییر جبهه با بررسی ابعاد سیاسی صورت گرفته شد که بعد‌ها از قول رهبر معظم انقلاب شنیدیم که با این اقدام مخالف بوده‌اند و این امر اشتباه بود که این تغییر جبهه، به عملیات والفجر ۱۰ و آزاد سازی حلبچه ختم شد.

 

 

اوج استفاده از شیمیایی در کربلای پنج و حلبچه بود

 

وی به استفاده عراقی‌ها از مواد شیمیایی در طول جنگ اشاره کرد و افزود: استفاده از مواد شیمایی از عملیات خیبر آغاز شد و در کربلای پنج و حلبچه به اوج خود رسید و در این راستا پول عربستان و کویت کارخانه‌ها شوروی و غرب را فعال نگه می‌داشت تا صدام این مواد را بر روی سر مردم بی‌گناه بریزد.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در عملیات والفجر ۱۰ زمانی که بمب‌های شیمیایی در حلبچه زده شد به قدری اثر آن فوری و سریع بود که پرنده را در حرکت بر زمین می‌زد و به علت سیانوری که در این بمب‌های استفاده شده بود همه در دم جان دادند و صحنه‌ای که خود شاهد آن بودم مادری در حال شیردادن بچه‌اش خشک شد. وی افزود: در اثر استفاده از مواد شیمیایی ۵ هزار نفر از مردم حلبچه و روستاهای اطراف آن از بین رفتند.

 

 

در آغاز جنگ ایران ۸ و عراق ۳۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتند

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تشریح وضعیت ایران و عراق در ابتدا و انتهای جنگ اظهار داشت: رادیو آمریکا در این زمینه گفته بود عراقی‌ها در سال ۵۹ با ۱۲۰ فروند هواپیما به اکثر شهرهای ایران از جمله تهران و فرودگاه مهرآباد حمله کردند و این در حالی بود که ایران ۸ میلیارد دلار و عراق ۳۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتند.

 

کوثری ادامه داد: در پایان جنگ رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی نوشتند که عراق بین ۷۰ تا ۹۰ میلیارد دلار بدهی آورده و ایران یک دلار هم بدهی ندارد.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

کلید واژه ها: پایان جنگ قطعنامه 598 اسماعیل کوثری


نظر شما :